Skąd się bierze śnieg? - zapoznanie ze zjawiskami krążenia wody w przyrodzie i stanami jej skupienia.
Cel ogólny: Zapoznanie ze zjawiskami krążenia wody w przyrodzie i stanami jej skupienia.
Cele szczegółowe: - analiza i synteza słuchowa, wyodrębnienie głosek w nagłosie, - tworzenie wypowiedzi poprawnych stylistycznie i gramatycznie, - inspirowanie do badania przyrody nieożywionej, - poszukanie odpowiedzi na nurtujące pytania, wnioskowanie, - rozbudzanie odczuwania radości z odkrycia rzeczy nieznanych, - odzwierciedlenie spostrzeżeń o świecie w plastyce, - śpiewanie piosenki.
Przebieg: 1. Odczytaj hasło – dzieci tworzą hasło z pierwszych głosek obrazków (waga, osa, dom, arbuz). Będziemy dzisiaj rozmawiać o wodzie. - Jaka jest woda? - Do czego jest potrzebna? 2. Jedna srebrna kropla – słuchanie opowiadania H. Bechlerowej i rozmowa z dziećmi. - Skąd się wzięła kropla na płatku kwiatka? - O czym marzyła? - Czy potrafisz opowiedzieć o przygodach kropelki? - Co stanie się ze śniegiem, gdy przyświeci słońce? Jak myślisz? Sprawdźmy, czy tak się stanie. 3. Krążenie wody w przyrodzie – doświadczenie. Podgrzewanie śniegu, doprowadzenie otrzymanej wody do wrzenia w celu otrzymania pary. 4. Wędrówki kropelki – Zabawa ruchowa z chustami. Dzieci formułują chustę w kształt kropli wody. Na dźwięk trójkąta (promienie słońca) powoli podnoszą się i skupiają jedno obok drugiego, wspólnie tworząc chmurę (uniesione w górę chusty). Kiedy słyszą uderzenie talerzy (burza) – rozbiegają się. Bębenek (krople deszczu) – dzieci stukają palcami o wybrany przedmiot. Szelest folii (strumyk) – turlają się. Gdy usłyszą trójkąt zachowują się tak jak poprzednio. Janczary (śnieżynki) – rozbiegają się, tańczą jak śnieżynki, opadają tworząc „śniegową pierzynkę”. 5. Jak wygląda woda? – stany skupienia wody. - Czy śnieg można zobaczyć, dotknąć? Jaki jest? - Co się stanie, gdy potrzymamy go w dłoni dłużej? Wniosek: Więc śnieg jest wodą, ale w stanie stałym. Gdy śnieg stopnieje, to woda ma inną postać. Wniosek: Jest to stan płynny wody. - Co się stało z wodą, gdy ją podgrzewaliśmy? Wniosek Para wodna to stan lotny wody. 6. Czy to woda, czy nie woda? – zabawa dydaktyczna. Każde dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający wodę w jednym ze stanów np. bałwan (śnieg – stan stały wody) ma go dopasować do odpowiedniego napisu (stały, płynny, lotny) lub znaczka (śnieżynka, kropelka, chmurka). 7. Zimowanki – śpiewanie piosenki. 8. Śnieżynka – symetryczna wycinanka.
Opracowała: Renata Kściuk Publiczne Przedszkole nr 38 Rzeszów
|